Mengenai roh dan jasad


Di mana kamu meletakkan nilai roh kamu di hadapan Allah dan bagaimana kamu menilaikan jasad kamu di mata manusia,jika kamu sendiri tidak berharap dan bergantung segalanya kepada Allah?
Umpamanya: kamu lihatlah dengan mata kamu akan hal orang-orang yang mengerjakan haji atau umrah,adakah mereka itu pada pandangan umum ia mendapat sesuatu dari hajinya?fikir dan muhasabah diri kita masing-masing.

Kamu katakan Allah itu Esa,tapi setiap amalan kamu disusuli riak dan khurafat,kamu bersolat tetapi kamu memandang selain Allah,jadi bagaimana kamu menilaikan jasad kamu kepada manusia yang lurus jalannya kepada Allah,sedangkan apa yang mereka pandang kepada diri kamu,masih lagi memungkarkan diri kepada Allah?
Umpamanya: kamu mengerjakan haji dan umrah atau berulang alik ke masjid pada setiap waktu,tetapi jiwa kamu goyang dengan hukum Allah,hudud ciptaan Allah,tetapi kamu tidak mahu mendalaminya,mengkajinya dan menurutinya.Dengan riak kamu katakan,mana boleh jalankan hudud,tidak sesuai dengan masa sekarang atau apa-apa saja yang tidak menyokong kepada hukum Allah.


Kamu katakan Allah mengatur segalanya kepada kamu,tetapi kamu selalu memikirkan satu-satu kejadian yang berlaku kamu hendak juga membetulkan pada nafsu kamu,adakah kamu masih dalam pengakuan yang kamu ucapkan kepada Allah bahawa Allah segalanya?
Kamu fikirlah dan renungkan contoh perumpamaan di atas tadi untuk menjadikan akal dan jiwa kita sentiasa mengkaji hukum dan perintah Allah agar kita bergantung terus kepada Allah.

Bila kamu tunduk segalanya kepada Allah,maka roh dan jasad kamu akan ada nada ketaqwaan dan terwujudlah kebaikkan yang kamu tidak tahu tetapi akan diketahui oleh umum,ini maknanya di mana kamu nilaikan jasad kamu kepada manusia,tetapi kamu tidak akan tahu sama sekali,hanya Allah yang menganugerahkan kepada pilihanNYA.