Allah di hatimu,beriman lagi bertaqwa

A026





Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).


Kamu fahamkan ayat Allah ini,bahawa kamu wajib berpakaian pada keseluruh jiwamu kepada pakaian taqwa,bermaknanya kamu wajib faham,andainya kamu masih lagi mengharapkan Allah memahamimu,penolongmu dan cukuplah Allah bagimu,tetapi kamu belum lagi memahami,mencari,mempelajari akan hak Allah,bagaimana kamu boleh mengharapkan bahawa Allah penolongmu?Jiwakan hati kepada jalan tauhid,redhakan apa jua yang diberikan,sesungguhnya Allah sayang kepada semua ciptaanNYA,tetapi di sana nanti ada dua jalan,yang disayangi satu jalan,yang dikasihi satu jalan.


Berlajarlah mengenal Allah sesungguh hatimu,barulah kamu faham erti hamba yang sebenar,bukan hanya meniti di bibir sahaja,malah sampai ke lubuk jiwa yang mendalam,maka terpisahlah antara nafsumu dengan akal yang beriman.Setelah berpisah maka kamu teruskan ke langkah akal yang bertaqwa yakni akan sampai ke kemuncak ini bila hatimu sudah ada Allah senantiasa dan secara automatik hatimu akan menolak pekara yang mungkar dan sia-sia.