Ukurlah tahap Nafsu kita

Setiap manusia dibekalkan nafsu,dan kita sudah pun faham akan tingkatan nafsu yang telah dikhabarkan melalui hadis dan al quran kalamullah.

Andai kita mengdengar sesuatu yang amat tidak elok pada diri dan sesuatu kejadian yang tidak kita kehendaki,lihatlah dan kajilah,adakah waktu itu satu aura kebaikkan atau aura kejahatan yang melanda kita?

Sekiranya kita merasa getaran badan dan dada bergedup laju,anggota empat kerat seolah-olah tidak boleh di kawal,akal memikirkan keburukan,ketahuilah itu aura jahat atau kesyaitanan telah mula meresap ke dalam tubuh kita,tetapi kalau kita menghadapi sesuatu itu dengan tenang,dan secepat kilat hati kita terus kepada Allah,maka fahamilah itu adalah aura kebaikkan,yang datang dari hati yang tenang dan tenteram dengan kehendak Allah.

Maka,dapatlah kita mengukur jua tahap kefahaman kita terhadap Esanya Allah.Adalah lebih baik kita berharap terus dengan Allah daripada berharap kepada manusia.Jauhilah syirik tersembunyi,kerana ianya memusnahkan keimanan kepada Allah.