Nine Siti

1) Siti Khadijah

- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak - anak Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh golongan kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kepada baginda ketika beribadat di Gua Hira'.

2) Siti Fatimah

- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih serta setia akan suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan bantal dan terkadang kala berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah berkata aku takkan maafkan kamu Fatimah sehinggalah Ali telah memaafkan kamu.

3) Siti Aisyah

- Beliau merupakan isteri Rasulullah yang amat romantik. Rela berkongsi bekas makanan dan minuman dengan Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.

4) Siti Hajar

- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh akan suaminya dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air untuk anaknya Nabi Ismail.

5) Siti Mariam

- Wanita suci yang memang pandai menjaga kehormatan diri serta mempunyai maruah yang tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.

6) Siti Asiah

- Isteri Firaun yang tinggi imannya dan tidak gentar dengan ujian yang dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.

7) Siti Aminah

- Wanita mulia menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

8) Siti Muti'ah

- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kepada suaminya, menjaga makan minum, menyediakan tongkat untuk dipalu oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias cantik bagi tatapan mata suaminya sahaja.

9 ) Siti Zubaidah

- Wanita dermawan yang menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya untuk membina terusan bagi kegunaan ramai hanya kerana Allah s.w.t semata - mata.


Maka para wanita,jadilah salah satu antara siti tersebut,semoga kalian dirahmati Allah.Amin.